Försvara vården!

Att vårdcentralen i Skurup kan komma att drabbas av besparingskrav från Region Skåne har inte gått Skurupsborna obemärkt förbi. Såväl personal på vårdcentralen som patienter och brukare har med rätta vänt sig mot förslaget och som kan innebära en byråkratisering och toppstyrning av verksamheten med försämrad vårdkvalité.
Förslaget framställs som en tjänstemannaprodukt utan politisk referenser men faktum är att besparingskravet i sig är följd av en dogmatiskt politisk uppfattning att en konkurrensutsatt vård fungerar bäst.
Till följd av denna politiska missuppfattning har miljarder kronor betalats till privata vårdgivare som drivs av vinstintresse och därmed med lätthet kan tumma på kvalitén. Resultatet av alliansens politik blir att skattemedel som borde återinvesterats i vård istället slussas till riskkapitalbolags konton.
Vi ser idag hur vi under falsk flagg om valfrihet fråntas rätten att kunna välja vård. Kommuninvånare i Skurup som är nöjda med den vård som den offentliga vårdcentralen erbjuder kan i framtiden kanske inte välja denna vård då en bra verksamhet i en bemannad vårdcentral inte ekonomiskt kan hävda sig mot en underbemannad privat vårdgivare.
Att låta ansvaret för besparingarna på tio miljoner vila på enskilda tjänstemän är att inte ta ansvar för sin politik. Alliansen som har format och genomfört vårdreformen borde inte gömma sig bakom tjänstemannabeslut och låtsas att frågan inte är politisk.
Vi i Vänsterpartiet menar att kommunernas roll inom vården måste stärkas. Det mest effektiva sättet att minska framtidens vårdbehov är ett bra förebyggande och hälsofrämjande arbete med en primärvård av bra kvalitet och tydligt områdesansvar.
Vänsterpartiet vill ha en sjukvård som styrs demokratiskt och där patienten bestämmer över sin vård. Inom ramen för en offentlig skattefinansierad vård ska enskilda vårdenheter ha en hög grad av självständighet att utforma sin verksamhet.
Personalen är vårdens viktigaste resurs och genom att satsa på bra löner, goda arbetsförhållanden, arbetsplatsdemokrati, utökad personaltäthet och möjligheter till utveckling i jobbet kan sjukvården bli ännu effektivare och mer hälsofrämjande.
Offentliga verksamheter skall föregå med gott exempel och bli mönsterarbetsgivare. Självklart stödjer vi personalen på vårdcentralen i Skurup i deras kamp mot nedskärningar och försämrade arbetsvillkor.

Vänsterpartiet Skurup