Insändare:
Nya Vågen

Feminism – från ord till handling

Det behövs feministisk förändring. Medan nästan alla säger sig vara för jämställdhet så händer det fortfarande alldeles för lite.Nya Vågen

Behovet av feministisk förändring krävs för att ta tillvara det livsviktiga arbete som kvinnor gör i välfärden. Det krävs feministisk förändring eftersom allt fler unga tjejer skär sig, killarnas betyg rasar och tjejer mår allt sämre i skolan. Feminism handlar om liv. Om mitt liv, om ditt, mormors och om våra barns liv.

Vi säger att nu är det dags att gå från ord till handling, det behövs en ny feministisk våg som sköljer in och förändrar på alla livets områden. Nu startar vi den nya feministiska vågen, en feminism från vänster, som sköljer bort orättvisorna – och ger plats att bygga ett medmänskligt samhälle där både kvinnor och män kan ta sin rättmätiga plats både i politiken, skolan, i arbetslivet och hemma.

Nu startar den nya feministiska vågen – kom med du också!

Några av våra krav:

• Mer personal inom vård, skola och omsorg
  • Arbeta med genus och jämställdhet i skolan och förskolan
  • Höj kvinnors löner och skapa bättre arbetsvillkor
  • Individualisera föräldraförsäkringen
  • Mer resurser till kvinnojourerna
  • Särskilda akutmottagningar för våldtagna kvinnor