Tokigt förslag från moderater i Skurup

Text: Mattias Svedman

Skurup. Gäss i glasfiber i stället för ”betongsuggor” i Skurups kommun! Ännu ett tokigt förslag från moderaterna i kommunen.
Denna gång är det Anders Kristiansen (M) och samhällsbyggnadsberedningen som lägger ett förslag till kommunfullmäktige i nästa vecka.

Det ska köpas in tolv stycken gäss i glasfiber à 9 015 kronor som ska ersätta ”betongsuggor” på olika platser i kommunen. Detta blir till en kostnad av 108 180 kronor.

Inte nog med det, gjutformen som ska specialtillverkas kostar 56 050 kronor, vilket medför en totalkostnad på 164 230 kronor.

Detta är i slutändan skattepengar som vi medborgare i denna kommun surt slitit ihop. Jag och säkert många med mig blir något eller mycket mörkrädda för detta faktum. I dåliga tider som nu måste man prioritera vad som ska inhandlas till det gemensamma, detta är inget nödvändigt, alltså ska det inte köpas in.

Vilka signaler ger detta våra anställda inom kost, städ och vaktmästeri som mer eller mindre tvingas gå ner till deltid då verksamheten läggs ut på privata aktörer bara för att spara in lite pengar. Individerna bryr man sig föga om.

Men tolv stycken gäss det ska vi ha. Samtidigt har också Niklas Sjöberg i det stora kloka huset (kommunhuset) vid några tillfällen sagt att det blir några knapra år för kommunen framöver. Då förefaller det som en fullständig osund ekonomisk hushållning att slänga iväg över 164 000 kronor på något icke nödvändigt.

Det är innehållet i kommunen (dess medborgare) och inte förpackningen (gässen och gjutformen) som måste ställas i det första rummet.

Läs insändaren i YA