Interna Nyheter

Idag är den internationella kvinnodagen, även i Skurup!

Dagen till ära besöker Eva Lindstedt, Lisen Hendeberg och Anders Hansson äldreboendet Lillgården för att gratulera personalen i denna kommunala kvinnodominerade arbetsplats. Med blommor och tackkort till samtliga personalen gör vänsterpartiet en symbolisk hyllning av de kvinnor som arbetar inom kommunen.

Skurups kommun har långt att gå när det gäller jämställdhet. VarIMG_1891ken i fullmäktige, kommunstyrelse eller i de kommunala bolagens ledning är kvinnors representation jämställd männens. Men när det gäller att utföra arbete i den kommunala servicen är det kvinnor som dominerar. En skev maktfördelning som kan ändras med ett starkare Vänsterparti i kommunen.

Skurups kommun har långt att gå när det gäller jämställdhet. Varken i fullmäktige, kommunstyrelse eller i de kommunala bolagens ledning är kvinnors representation jämställd männens. Men när det gäller att utföra arbete i den kommunala servicen är det kvinnor som dominerar. En skev maktfördelning som kan ändras med ett starkare Vänsterparti i kommunen.

Nedan kan du läsa det tackkort som Vänsterpartiet-Skurup skrivit till de kvinnor som arbetar för kommunen.

“Kanske är det en tragedi att även 2014 behöva uppmärksamma kvinnornas situation på en egen dag. Men det behövs, just för att kvinnor lever under andra förhållanden än män. Att det finns kvinnolöner; Att kvinnor jobbar deltid i högre utsträckning än män; Att kvinnor står för merparten av det obetalda arbetet som att ta hand om barn, åldrade föräldrar och hemarbete. Allt detta leder i sin tur till sämre hälsa, ekonomisk otrygghet och lägre pension. Att kvinnor dessutom blir oftare utsatta för våld och trakasserier gör inte livet enklare.
Vi i vänsterpartiet Skurup vill rikta ett särskilt tack till dig och dina kollegor som arbetar inom vård och omsorg. Stå på er och var stolta för utan er stannar samhället!
Vänsterpartiet är stolt över er. Och vi vet att det inte räcker med ord, utan det krävs handling.
Därför har vi tagit strid för att vård och omsorg inte ska vara vinstdrivande. Riskkapitalbolag ska inte sko sig på våra gamlas vårdbehov och dina arbets-villkor. Vinstdrivande företag inom vård, omsorg och utbildning urholkar ekonomin i den offentliga sektorn och därmed minskar förutsättningarna för kommun och landsting att vara bra arbetsgivare med trygga anställningar, bättre arbetsmiljö och högre löner.
Vi lovar dig att kämpa för att ta bort delade turer; och vi slutar inte kämpa förrän vi har infört 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön, för dig och för alla andra som lönearbetar. Då ska heltids-arbete vara en rättighet; deltidsarbete en möjlighet.
Under tiden: Tack för att du gör ett bra jobb inom vården!
En bra kvinnodag önskar vänsterpartiet
8:e mars 2014 / Skurup”