Insändare publicerad i Ystads allehanda 1 juni 2012

Oacceptabel höjning av egen lön

Text: Anders Hansson
Publicerad 1 juni 2012 6.30 Uppdaterad 1 juni 2012 15.39

Politikerarvoden i Skurup.

Ordförande i Kommunfullmäktige i Skurup, Sven Rosengren säger angående förslaget om politikernas nya arvoden ”Utgångspunkten har varit att politiskt arbete skall avlönas på en nivå som kan anses vara skälig och rimlig”.

Jag vill hänvisa till Svens uttalande och belysa det utifrån en annan synvinkel, främmande för både folkpartister och ledande politiker i kommunen. Jag vet nämligen fler yrken som borde avlönas på en nivå som kan anses vara skälig och rimlig. Vårdbiträden, undersköterskor, lärare, socialsekreterare för att bara nämna några.

Sven och hans kollegor i den arbetsgrupp som sett över arvodena verkar dock ha glömt dessa när de ska värdera sin egen arbetsinsats och belöna sig själv med en ”löneökning” på 86 procent! I jämförelse tecknade fackförbundet Kommunal ett nytt avtal som gav medlemmarna tre procent löneökning efter tuffa förhandlingar med arbetsgivarparten. Nu är det inte bara Svens ersättning som höjs markant utan han är bara en av flera politiker vars arvoden föreslås öka kraftigt.

Självklart ska politiker ha ersättning för det arbete de gör men det måste stå i relation till de människor som de företräder. Hur ska vi medborgare i Skurups kommun kunna ha förtroende för våra politiker när de föreslår sådana kraftiga ökningar till sig själva? Det är inte heller rimligt att justera dessa arvoden vid denna tidpunkt. Om arvodena nu ska justeras så skulle ett korrekt förfarande vara att göra en justering inför valet, det vill säga under år 2014 för att på så vis undvika eventuella frågetecken kring huruvida politikerna bestämmer sin egen ersättning. Inför valet är det ju inte klart vilka som kommer att bli valda och därmed kan de sittande politikerna besluta, då det inte är säkert att besluten gynnar dem själva.

Syftet med att lägga det vid denna tidpunkt är kanske för att medborgarna ska glömma detta absurda förslag till valet 2014.

Vi i Vänsterpartiet Skurup accepterar inte sådana här försök från politiker att sko sig på skattebetalarnas bekostnad. Att ena stunden prata om tuffa tider och säga nej till förvaltningarnas äskanden för att sedan lägga stora summor på sig själva. Om detta beslut går igenom i kommunen så kan vi i Vänsterpartiet garantera medborgarna att vi inte glömmer och att vi kommer att fortsätta uppmärksamma det regelbundet fram till 2014. Därefter beslutar väljarna hur de ska hantera detta genom att rösta klokt.

Anders Hansson

Ordförande Vänsterpartiet Skurup