Insändare:

Häpnadsväckande uttalande från Nicklas Sjöberg

Det är häpnadsväckande att Niklas Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Skurups kommun uttalar sig på sådant vis som citeras i SkD 28/2. Niklas uppger att kriminella nästlar sig in i boenden för ensamkommande flyktinbarn och använder det som kriminell bas. Det finns inga grunder i sådana uttalande och ingen fakta bakom, det är kränkande och generalisenade uttalanden mot en utsatt grupp ungdomar. Han säger vidare att många i byn är negativt inställda till ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

I YA 6/3 uttalar sig en annan representant för de styrande partierna i kommunen, Sven Rosengren (FP), ordförande i Kommunfullmäktige. Han säger att man inte kan veta om ungdomarna stannar och får jobb eller om de ”bryter ihop och vill åka hem”. Han berättar vidare att om han hade blivit flyttad till Afghanistan för att ordna pengar till familjen, så hade han längtat hem till Abbekås i allafall.

Sven verkar tro att dessa ungdomar har möjlighet att välja att flytta tillbaka till en trygg hemmiljö likt Sven Rosengrens hemby Abbekås. Vi vill berätta om en annan verklighet för Niklas Sjöberg och Sven Rosengren. Den verklighet som handlar om utsatta barn och ungdomar som kommer till vårt land efter att ha levt i flykt utan sina föräldrar och som är i behov av hjälp och stöd. De har inte valt att komma hit, de hade nog gärna stannat hemma med sina familjer om det hade varit möjligt och de då hade fått en bra framtid i sina hemländer.

Niklas Sjöberg och Sven Rosengren ska också få höra om den verklighet i Skurup idag där många invånare tycker det är tråkigt att Skurup är en av de få kommuner i Skåne som inte tecknat avtal med migrationsverket om att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Många i kommunen uttrycker en önskan om att även Skurup ska vara en öppen och välkomnande kommun för alla människor.

Vänsterpartiet Skurup förespråkar en humanistisk hållning där vi ska vara generösa i vårt mottagande och tillsammans med landets övriga kommuner dela på ansvaret för de ensamkommande flyktingbarnen som kommer till vårt land. Vi kommer aldrig att acceptera att de negativa åsikter som Niklas Sjöberg refererar till blir rådande i denna kommun. Niklas Sjöberg och Sven Rosengren beskriver en bild som vi inte känner igen och som många människor i Skurups kommun inte vill vara en del av.

Vänsterpartiet Skurup