Dags att se över prioriteringarna inom kommunen

Nyligen förlorade bland annat Vänsterpartiet Skurup mot en enad allians i frågor angående koncernbildandet som planeras samt ”sponsringen” till Abbekås Golfklubb med 60 000 kr.

Koncernen sägs utveckla kommunen och dess möjligheter och pengarna som gick till golfklubben skall läggas i en vinstsumma till kommande golftävling – detta skall vara god reklam för klubben och kommunen. Men många frågor kvarstår och det är förvånande att inte fler partier i oppositionen inte gått emot förslagen, inte minst Socialdemokraterna.

Kommunfullmäktigemötet var ett möte med en utgång som många kunnat förutspå – 60 000 kronor klubbades över till Abbekås Golfklubb och att bilda en sså kallad äkta koncern står nu klart i agendan.

Emellertid så blev det en debatt – kring de pengar som klubbades till Abbekås golfklubb. Vad det gäller koncernen som innebär summor på 40–50 miljoner fanns det knappt tendens till diskussion – utan klubbades relativt snabbt. Något som också lyser med sin frånvaro är en mer detaljerad redovisning om vad denna koncern faktiskt innebär för varje invånare.

Koncernbildandet kräver rimligtvis en stor ekonomisk planering, struktur för bildande med mera. Det som egentligen belysts är att förtroendevalda också kommer att agera styrelse för denna koncern. Information om att djur skall köpas in har också presenterats tillsammans med andra ytliga saker.

Mer än detta har inte direkt diskuterats, vilket bör göra det svårare att vid eftertanke bara klubba igenom det. Samtidigt så bör denna planering också ifrågasättas och ställas mot prioriteringsaspekter. Hos till exempel Skurupshem AB finns det nu ca 900 sökande vilket redovisar brist på bostäder – bör inte detta komma i första hand?

Personer som agerar politiker, agerar också golfspelare och inom golfklubbens styrelse. Detta bör ifrågasättas. Med det sagt så betyder det inte att dessa personer varit med och beslutat om ”sponsringen”, dock bör detta ifrågasättas, vilket görs nu!

60 000 kr kan ses som en summa utan betydelse, men – många bäckar små…

Detta handlar om principen och om det skall diskuteras i summan så finns det idrottslokaler inom kommunen som mått bra av att få dessa pengar i ”underhållnings-bidrag”.

Robin Jönsson (V)
Thomas Mauritsson (V)